وبلاگ فروشگاه اینترنتی 19 کالا

وبلاگ فروشگاه اینترنتی 19 کالا

این وبلاگ متعلق به فروشگاه اینترنتی 19 کالا می باشد ، در این وبلاگ اخبار از فناوری و اپلیکشن های موبایل خاص قرار داده شود .www.19kala.com
وبلاگ فروشگاه اینترنتی 19 کالا

وبلاگ فروشگاه اینترنتی 19 کالا

این وبلاگ متعلق به فروشگاه اینترنتی 19 کالا می باشد ، در این وبلاگ اخبار از فناوری و اپلیکشن های موبایل خاص قرار داده شود .www.19kala.com

معرفی رزولیشن ها و صفحه نمایش های گوشی های هوشمند!

معرفی انواع رزولیشن و صفحه نمایش های به کار رفته در ساخت گوشی های هوشمند!

در زمان خرید یک گوشی هوشمند بدون شک یکی از گزینه هایی که همه خریداران مد نظر قرار می دهند صفحه نمایش است چه گزینه های دیگری وجود دارد که می بایست در این مورد در نظر گرفت؟ امروزه انواع مختلفی از صفحه نمایش ها با کاربردها و ویژگی های مختلف وجود دارد.

شاید در زمان خرید یک گوشی هوشمند این سوال برایتان پیش آمده باشد مثلا در مورد یک صفحه نمایش چه چیزی را باید بدانیم؟ کدام صفحه نمایش بهتر است؟ و تفاوت رزولوشن های مختلف یک صفحه نمایش به چه معناست؟

یکی از مواردی که اکثر کاربران می بایست به آن توجه کنند رزولوشن صفحه نمایش است، اندازه صفحه نمایش، تعداد پیکسل ها و تراکم پیکسلی نیز در این معقوله تاثیر گذارهستند. انواع مختلفی از رزلوشن برای نمایشگرهای موبایل وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

 

 : HD

رزولوشن HD یا  high definition به معنای رزولوشن بالا و دارای مقیاس پیکسلی 1280 × 720 است بنابرین مهم نیست که اندازه صفحه نمایش چه قدر باشد زمانی که اندازه پیکسل ها به این اندازه برسند صفحه نمایش کیفیت اچ دی را ارائه می دهد در واقع صفحه نمایش HD است.

برای مثال روی صفحه نمایش 4.3 اینچی تراکم پیکسلی 342 پیکسل است در صفحه نمایش 4.7 این تراکم پیکسل به 312 مگاپیکسل کاهش می یابد اما باز هم کیفیت HD را ارائه می دهد. طبق گفته اپل نقطه 300 پیکسل بر متر مربع یک نقطه قابل قبول است چرا که در این نقطه تقریبا چشم انسان قادر نخواهد بود تا از یک نقطه خاص به بعد، پیکسل های مجزا را از هم تشخیص دهد. گوشیXiaomi Redmi 4X یکی از گوشی هایی است که رزولوشن HD را ارائه می دهد.

Full HD :

رزولوشن بعدی که در حال حاضر مشخصه استاندارد تلفن های هوشمند به حساب می آید Full HD است، اگر چه کیفیت 2K(QHD) نیز در تلفن های رده بالایی چون LG G3 ارائه شده است. Full HD دارای رزولوشن 1080 × 1920 پیکسل است. در اینجا باز هم کیفیت تصویر به اندازه صفحه نمایش بستگی دارد. گوشی های دارای صفحه نمایش فول اچ دی 5 اینچی دارای تراکم پیکسلی در حدود 440 پیکسل بر متر مربع هستند در حالی که یک صفحه نمایش فول اچ دی 5.5 اینچی تراکم پیکسلی به 400 پیکسل می رسد. گوشی Xiaomi Redmi Note 4X  و 8 Apple iPhone 8 Plus ، Apple iPhone  از گوشی هایی هستند که رزولوشن Full HD را ارائه می دهد.

QHD, Quad HD or 2K :

QHD، به معنای Quad HD است؛ که چهار برابر استاندارد HD است. به این معنی که شما می توانید تعداد یکسانی از پیکسل های یک نمایشگر QHD را به چهار صفحه نمایش HD با همان اندازه اختصاص دهید. رزولوشن صفحه نمایش QHD 2560 × 1440 پیکسل است. یک صفحه نمایش QHD با اندازه 5.5 اینچی دارای تراکم پیکسلی 538 ppi است. در حالی که تراکم پیکسلی یک صفحه نمایش فول اچ دی 5.5 اینچی 400 ppi است.

گاهی اوقات نیز کیفیت صفحه نمایش اچ دی با 720p، فول اچ دی 1080p، اما کیفیت QHD، یا 2K از این واقعیت سرچشمه می گیرد که بیش از 2000 پیکسل است. بسیاری از برندهای مطرح مثل سامسونگ، موتورولا، هواووی از 2K یا  Quad HD به عنوان استاندارد خود استفاده می کنند. گوشی Samsung Galaxy S8 و Samsung Galaxy S8 Plus Samsung Galaxy S7 Samsung Galaxy Note8 و Xiaomi Mi 6 ازجمله گوشی هایی هستند که این رزولوشن را ارائه می دهند.

 4K :   یا  Ultra HD

کیفیت Ultra HD دارای رزولوشن 3840 × 2160 پیکسل است و کیفیت 4K دارای رزولوشن 4096 × 2160 پیکسل است. به طور کلی تفاوت این دو جزئی است؛ اما در کل متفاوت هستند. یکی از اولین گوشی هایی که با صفحه نمایش 4K عرضه شد، xperia Z5 Premium سونی است که رزولوشن Ultra HD را بر روی صفحه نمایش 5.5 اینچی ارائه کرده است. شرکت سونی این صفحه نمایش را به عنوان 4K اعلام کرد اما در حقیقت این صفحه نمایش رزولوشن Ultra HD را در اندازه 5.5 اینچ را ارائه داده است. با این وجود، این گوشی تراکم پیکسلی 806 ppi را ارائه داده است که در واقع فراتر از آن چیزی است که سایر گوشی های هوشمند ارائه داده اند.

از دیگر گوشی هایی که این رزولوشن را ارائه می دهند می توان Sony Xperia XZ Premium را نام برد.

انواع صفحه نمایش:

انواع مختلفی از صفحه نمایش ها وجود دارد که در حال حاضر در ساخت گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این صفحه نمایش ها می توان به LCD, OLED, AMOLED, Super AMOLED, TFT, IPS و نوعی که دیگر این روزها در ساخت گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار نمی گیرد مثل TFT-LCD اشاره کرد.

رایج ترین نوع صفحه نمایشی که در این روزها در ساخت گوشی های میان رده مورد استفاده قرار می گیرد IPS-LCD است اما این به چه معانست و چه کیفیت تصویری را ارائه می دهد؟ LCD به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است. به این معنی است که کریستال های مایع توسط نور پشت زمینه روشن می شوند. قیمت پایین و فراوانی این نوع صفحه نمایش آن را به یکی از صفحه نمایش های شناخته شده برای گوشی های هوشمند و بسیاری از دستگاه های دیگر تبدیل کرده است. از آنجایی که کل صفحه نمایش با نور پشت زمینه روشن می شود صفحه نمایش های LCD در نور خورشید نیز به خوبی عمل می کنند؛ اما نسبت به نمایشگر هایی که نیاز به نور پشت زمینه ندارند به طور بالقوه رنگ های به نسبت کمتر واقعی تری را ارائه می دهند.

در حوزه های تلفن همراه نیز می توانید نمایشگر های TFT و IPS را ببینید؛ اما این نوع نمایشگر های ال سی دی به چه معنا هستند و چه کاربردی دارند:

TFT

TFT به معنای تکنولوژی ترانزیستور فیلم نازک است. در واقع یک نسخه پیشرفته تر از LCD است که از ماتریکس های فعال (همانند AM در صفحه نمایش AMOLED) استفاده می کند. ماتریس فعال به این معنی است که هر پیکسل به صورت جداگانه به ترانزیستور و خازن وصل می شود. مهمترین مزیت نمایشگر های TFT هزینه ساخت کم آنها و کانترست بالاتر در مقایسه با LCD های قدیمی است. از جمله مهمترین معایب آن نیز می توان گفت که نسبت به سایر LCD شارژ بیشتری مصرف می کند و همچنین زاویه دید و تولید رنگ محدودتری دارند. به این دلایل و به دلیل ساخته شدن ال سی دی هایی مقرون به صرفه تر امروزه از این ال سی دی ها کمتر استفاده می شود.

IPS

IPS مخفف In-Plane Switching است. در واقع می توان گفت که همان TFT LCD است که ارتقاء یافته است؛ که نسبت به آنها تقریبا رنگ های بهتر و زاویه دید بهتری را ارائه می دهند. این کار با استفاده از دو ترانزیستور برای هر پیکسل با ارائه یک نور پس زمینه قوی تر حاصل شده است؛ اما یکی از معایب آن این است که نسبت به سایر نمایشگر های غیر ال سی دی مصرف باتری بیشتری دارد اما بازهم نسبت به نمایشگر های TFT شارژ کمتری مصرف می کنند.
انواع صفحه نمایش
ممکن است مخفف های دیگری را در این حوزه دیده باشید مثل IPS-NEO، در واقع این تکنولوژی توسط JDI تولید شده است و ادعا می کند که نشت نور پشت زمینه را از بین برده است سایر قابلیت های آن همانند سایر پنل نمایشگر های IPS- LCD است.

صفحه نمایش های لمسی دو نوع هستند: صفحه نمایش لمسی خازنی و صفحه نمایش لمسی مقاومتی.

صفحه نمایش لمسی مقاومتی (Resistive Touchscreen LCD)

نمایشگر های لمسی مقاومتی از دو لایه مواد رسانا تشکیل شده اند که بین آنها خلع وجود دارد که به عنوان یک مقاومت عمل می کند در هنگام لمس یک نمایشگر مقاومتی در نقطه تماس دو لایه به هم اتصال برقرار می کنند و یک جریان در محل تماس برقرار می شود. این اطلاعات توسط چیپست و پردازنده تشخیص داده شده و به سیستم عامل انتقال داده می شود و در نتیجه یک عمل یا رویدادی را در نقطه تماس راه اندازی می کند؛ اما صفحه نمایش لمسی مقاومتی کندتر از صفحه نمایش لمسی خازنی است و اغلب برای شناسایی لمس دقیق نیاز به یک قلم دارد. این نوع صفحه نمایش تنها در گوشی های قدیمی پایین رده و تنها با قابلیت لمس مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایشگر LCD لمسی خازنی Capacitive Touchsceen LCD

این صفحه نمایش دارای یک لایه شیشه ای است که در یک رسانای شفاف پیچیده شده است. زمانی که این نوع صفحه نمایش توسط دست انسان لمس می شود یک انقطاع در میدان الکترواستاتیک صفحه ها ایجاد می شود (که به عنوان یک تغییر در ظرفیت الکتریکی قابل اندازه گیری است) که این تغییر توسط پردازنده یا چیپست شناسایی شده و در نتیجه سیستم عامل را مجبور می کند که متعاقبا عمل و رویدادی را راه اندازی کند.

صفحه نمایش های لمسی خازنی نسبت به صفحه نمایش های لمسی مقاومتی به لمس انسان بهتر پاسخ می دهد و نتیجه تجربه بهتری در این مورد برای کاربر ارائه می شود. این نوع صفحه نمایش در حال حاضر در اکثر گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

OLED

این تکنولوژی OLED لایه ای از مواد ارگانیک برپایه کربن است است که بین دو لایه مواد رسانا قرار گرفته است. این مواد بین شیشه بالا و شیشه پایین قرار می گیرد. زمانی که پالس الکتریکی بین دو لایه ایجاد می شود نور الکترومغناطیس طبیعی مستقیما از مواد آلی یا ارگانیک که در بین این دو لایه قرار دارد تولید می شود. میزان رنگ و روشنایی می تواند بسته به پالس الکتریکی متفاوت باشد. در مقایسه با صفحه نمایش های LCD این نوع صفحه نمایش ها به دلیل تولید رنگ های استثنایی خود همچنین پاسخ سریع به لمس و زاویه دید گسترده تر و وزن سبک خود به مراتب بهتر هستند.

انواع صفحه نمایش

AMOLED

انواع صفحه نمایش

AMOLED به مخفف Active Matrix Organic Light-Emitting Diode  و معنای دیود انتشار نور ارگانیک ماتریکس فعال است. OLED یک ماده ارگانیک است که همان طور که از اسم آن مشخص است، زمانی که جریان از آن عبور می کند نور را منتشر می کند. در مقایسه با پانل های LCD که پشت زمینه ای همیشه روشن دارند، صفحه نمایش OLED همیشه خاموش است مگر اینکه پیکسل ها به طور جداگانه تحت تاثیر نیروی برق قرار گیرند. این به این معنی است که نمایشگرهای OLED رنگ های سیاه بسیار خالص تری را ارائه می دهند و زمانی که رنگ های سیاه و تیره تری روی نمایشگر نمایش داده شود شارژ کمتری مصرف می شود.

انواع صفحه نمایش

از آنجایی که پیکسل های سیاه در صفحه نمایش های OLED خاموش هستند نسبت کانترست نیز نسبت به نمایشگرهای LCD بالاتر است. صفحه نمایش های AMOLED همچنین مقدار بازخوانی سریع تری دارند، اما نسبت به نمایشگر های LCD با نور پس زمینه در نور مستقیم آفتاب به خوبی قابل دیدن نیستند. همچنین سوختن صفحه نمایش و تخریب دیودها را نیز می بایست در نظر گرفت (به این دلیل که ارگانیک هستند).
از جمله مزایای این نوع صفحه نمایش ها این است که می توانند با ضخامت کمتر (به این دلیل که نیازی به یک لایه برای پشت زمینه روشن ندارند) همچنین به صورت انعطاف پذیر نیز ساخته شوند. در حال حاضر گوشی هایی چون Samsung Galaxy A8-2016، Samsung Galaxy S7، Samsung Galaxy A5-2017 Samsung Galaxy S7 edge و غیره از صفحه نمایش های Super AMOLED استفاده می کنند.
Super AMOLED نامی است که توسط سامسونگ برای صفحه نمایش های ساخت این شرکت ارائه شده است که قبلا تنها در ساخت گوشی های تراز اول یا پرچمدار این شرکت مشاهده می شد اما امروزه در ساخت بسیاری از گوشی های دیگر نیز راه پیدا کرده است. همانند صفحه نمایش های IPS LCDs، نمایشگر های Super AMOLED به جای ایجاد یک لایه حساس به لمس مجزا دارای سنسور های لمسی روی خود صفحه نمایش هستند.

 

نتیجه این شده است که صفحه نمایش های Super AMOLED نسبت به نمایشگر های AMOLED در نور مستقیم آفتاب عملکرد بهتری داشته و همچنین انرژی کمتری نیز مصرف می کند. همان طور که از اسم آن مشخص است، همچنین استفاده از سنسورها روی صفحه نمایش به جای ایجاد یک لایه جداگانه حساس به لمس Super AMOLED را به یکی از باریک ترین نمایشگر ها تبدیل کرده است و همچنین نسبت به AMOLED نیز سریع تر است.

Retina

Retina نام دیگری است که توسط شرکت اپل برای یکی دیگر از انواع صفحه نمایش اختصاص یافته است، در واقع این نوع صفحه نمایش ویژگی خاصی ندارد به غیر از اینکه این نوع صفحه نمایش رزولوشنی را ارائه می دهد که چشم انسان از یک فاصله مشخص به بعد قادر به تشخیص پیکسل های مجزاء نیست. این نوع صفحه نمایش دارای تراکم پیکسلی 300ppi است؛ اما این را باید در نظر داشت که میزان سنجش پیکسل توسط شرکت اپل با سایر شرکت ها فرق می کند. به روشنی این مقیاس با تغییر اندازه صفحه نمایش و رزولوشن نمایشگر تغییر خواهد کرد.

انواع صفحه نمایش

این صفحه نمایش شبکیه چشم نامیده شده است زیرا پیکسل های آن نمی توانند به صورت جداگانه توسط چشم انسان شناسایی شوند، بنابراین صفحه نمایش فوق العاده شارپ و درخشان است. گوشی بسیار منحصر به فرد تازه معرفی شده iPhone x یا iPhone 10 از این صفحه نمایش استفاده کرده است.

Haptic / Tactile:

این تکنولوژی نیز توسط بلک بری و نوکیا برای ساخت پنل های صفحه نمایش گوشی های لمسی خود مورد استفاده قرار گرفته است در واقع این نوع صفحه نمایش بازخورد سریع و بدون اشتباهی را برای کاربر فراهم می آورد.